MARKETING: Η επιτυχημένη οικογενειακή διαδοχή στην επιχείρηση

To Menu της Οικογενειακής Διαδοχής των επιχειρήσεων περιλαμβάνει καθημερινά παραδείγματα τρέλας, διαξιφισμών, φιλονικιών και κουτσομπολιού:

O κος Παναγής είναι κάτοχος Master (MBA) in Business Administration από το Kingston University, Post Graduate Diploma in Marketing Management και (BA) in Marketing.
Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων από το ΕΚΕΠΙΣ και τον ΟΑΕΔ με  διδακτική εμπειρία 18 ετών. Διδάσκει Marketing σε σχολές, κρατικούς φορείς, Κέντρα Επαγγελματικής κατάρτισης και έχει εκπαιδεύσει στελέχη και επιχειρηματίες πολύ μεγάλων επιχειρήσεων. Έχει  επαγγελματική εμπειρία 25 ετών στο χώρο των Πωλήσεων –Marketing ως Ανώτατο Διευθυντικό Στέλεχος και ως Managing Director σε μεγάλες εταιρίες. Σήμερα κατέχει την θέση του Εμπορικού Διευθυντή στην εταιρία Επαγγελματικών Προϊόντων Κομμωτηρίου SOLOPRO.
Ο κος Παναγής είναι Αντιπρόεδρος και Ιδρυτικό μέλος των εξειδικευμένων στελεχών Μarketing& Διοίκησης Επιχειρήσεων του συλλόγου MarketingClub.  (Emailεπικοινωνίας tasospanagis10@gmail.com)

  • Παιδιά εγκαταλείπουν την Οικογενειακή επιχείρηση και ανοίγουν δική τους για να εκδικηθούν τον πατέρα τους.
  • Δικαστήρια για καταχρήσεις μεταξύ αδερφών, μηνύσεις, καταγγελίες, βιαιοπραγίες, μίσος.
  • Γαμπροί “άσχετοι με το management” παίρνουν «προίκα» την εταιρία, αναλαμβάνουν διοικήσεις, εξοντώνουν στελέχη και διοικούν ως απόλυτοι μονάρχες.
  • Συνέταιροι τοποθετούν τα δικά τους συγγενικά ή φιλικά πρόσωπα στη διοίκηση, και ξεκινά ο «πόλεμος».

 

Στην μακρόχρονη καριέρα μου έχω βιώσει έντονα τα μεγάλα προβλήματα που δημιουργούνται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις  από την έλλειψη σχεδιασμού πλάνου μεταβίβασης της εταιρίας από την μια γενιά στην άλλη. Τα αποτελέσματα ήταν ολέθρια τόσο για τις ίδιες τις Οικογένειες όσο και για τους εργαζόμενους οι οποίοι οδηγήθηκαν στην ανεργία με το κλείσιμο της εταιρίας.

 

Η μεταβίβαση μιας επιχείρησης ως διαδικασία μεταφοράς της ιδιοκτησίας σε άλλο άτομο ή επιχείρηση, όταν ο ιδιοκτήτης συνταξιοδοτείται, ή δεν επιθυμεί ή δεν δύναται να συνεχίσει την επιχειρηματική δραστηριότητα, συνδέεται άμεσα με τη βιωσιμότητα της, καθώς εξασφαλίζει  σε μεγάλο βαθμό τη φυσική συνέχειά της.

 

Τι εννοούμε όμως με τον όρο Οικογενειακή και Μικρομεσαία Επιχείρηση;

Συνήθως μιλάμε για Οικογενειακή επιχείρηση όταν η ιδιοκτησία ανήκει στην Οικογένεια και η διοίκηση της επιχείρησης ασκείται από τα µέλη της. Οικογένεια στην περίπτωση αυτή δεν θεωρείται μόνο η πυρηνική της μορφή (σύζυγοι, παιδιά) αλλά και η πιο διευρυμένη (γονείς, αδέρφια) ανεξάρτητα αν συμβιώνουν κάτω από την ίδια στέγη.

Στην Ελλάδα και στο εξωτερικό οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της παγκόσμιας οικονομίας μια και η συντριπτική πλειοψηφία τους (96,5%), κατατάσσεται στις πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με τον κοινό Ευρωπαϊκό Ορισμό (2003/361/ΕΚ) τα κριτήρια ένταξης μια επιχείρησης στην κατηγορία των ΜΜΕ είναι ο αριθμός των υπαλλήλων  και ο κύκλος εργασιών ή του συνόλου ισολογισμού.

Πηγή: Eθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ)

Γιατί είναι σημαντική η γνώση μετάβασης της επιχείρησης από τη μια γενιά στην άλλη:

Αν διαβάσουμε τα στατιστικά στοιχεία των Διεθνών Οργανισμών αναφορικά με τα ποσοστά επιβίωσης των επιχειρήσεων από τη μια γενιά την άλλη θα εκπλαγούμε:

Οι συνέπειες από την έλλειψη σχεδίου διαδοχής ή μιας κακής διαδοχής μιας επιχείρησης είναι πολλές. Συγκεκριμένα:

  • Καταστρέφονται περιουσίες που χτίστηκαν με αγώνα.
  • Αμαυρώνεται το όνομα, η εικόνα και η φήμη της επιχείρησης και του επιχειρηματία.
  • Μένουν άνεργες πολλές «οικογένειες» εργαζομένων και δημιουργούνται προβλήματα σε πολλούς πελάτες και προμηθευτές.
  • Διαταράσσονται και διαλύονται οικογενειακοί θεσμοί.
  • Επιπτώσεις στην Εθνική Οικονομία.

 

 

Που οφείλονται τα προβλήματα διαδοχής των επιχειρήσεων;

Τα προβλήματα διαδοχής των επιχειρήσεων σήμερα οφείλονται σε μια σειρά παραγόντων που αποτελούν τροχοπέδι στην ομαλή μετάβαση της επιχείρησης από γενιά σε γενιά.  Ενδεικτικά θα αναφέρουμε δέκα σημαντικούς λόγους που δημιουργούν προβλήματα στην οικογενειακή διαδοχή :

  1. Εμπόδια οικονομικής φύσης (Φόροι, Έξοδα, Ύφεση κλπ)
  2. Η διαδοχή δεν αντιμετωπίζεται με την πρέπουσα σοβαρότητα ή δεν υπάρχει κανένα σχέδιο διαδοχής.
  3. Ο ιδιοκτήτης νομίζει ότι είναι «αθάνατος» & αναντικατάστατος. Δεν φεύγει μέχρι να αφήσει την τελευταία του πνοή στην επιχείρηση.
  4. Η έλλειψη γνώσης και εμπειρίας του διαδόχου. Ανεπάρκεια σε γνώσεις διοίκησης, marketing, οικονομικών κλπ.
  5. Απροθυμία αποχώρησης και εκχώρησης εξουσιών της παλιάς γενιάς, απροθυμία αλλαγών και καινοτομιών.
  6. Έλλειψη ηγετικών χαρακτηριστικών από την νέα γενιά.
  7. Έλλειψη εμπιστοσύνης σε ανθρώπους εκτός Οικογένειας.
  8. Ανίκανοι διάδοχοι ή “κηφήνες”.
  9. Έλλειψη κοινού οράματος και στόχων που δημιουργούν σημεία τριβής, προσωπικών στρατηγικών και επιδιώξεων.
  10. Προβλήματα Οικογενειοκρατίας και πεποίθησης ότι η επιχείρηση θα πρέπει να διοικηθεί αποκλειστικά από τα παιδιά.

Ποια είναι τα κλειδιά της επιτυχημένης διαδοχής;

Οι οικογενειακές επιχειρήσεις πρέπει να κατανοήσουν, είναι ότι πίσω από μια επιτυχημένη οικογενειακή επιχείρηση βρίσκεται μια επιτυχημένη οικογένεια. Η επιτυχημένη διαδοχή όμως είναι σύνθεση πολλών παραμέτρων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σημαντικό ρόλο παίζει:

  • Η αναγκαιότητα της συνειδητοποίησης του επιχειρηματία για την υιοθέτηση των κατάλληλων ενεργειών μετάβασης της επιχείρησης και κατάρτισης σχεδίου διαδοχής.
  • Η εκπαίδευση του διαδόχου και του ίδιου (επιχειρηματία) (Μentoring -Coaching)
  • Η μεταβίβαση της κουλτούρας και της γνώσης του επιχειρηματία στη νέα γενιά (Όραμα, Κοινωνικό κεφάλαιο, αξίες κλπ)
  • Προετοιμασία της επιχείρησης για να είναι ελκυστική στο διάδοχο (κέρδη, προοπτική κλπ)

 

Ένας μεγάλος θεωρητικός και γκουρού του marketing ο P. Drucker προτείνει τα εξής:

  • Τα μέλη της οικογένειας θα πρέπει να δουλεύουν το ίδιο σκληρά όπως και τα υπόλοιπα στελέχη της επιχείρησης και να κάνουν προσπάθεια να αποκτήσουν τα ίδια προσόντα ή και περισσότερα.
  • Θα πρέπει να προσλαμβάνονται ικανότατα στελέχη στην επιχείρηση και να γίνεται προσπάθεια να γίνονται πλήρη μέλη με συμμετοχή στα κέρδη ή στην ιδιοκτησία.
  • Ο διάδοχος θα πρέπει να δουλέψει σε άλλη επιχείρηση πριν μπει στην δική του.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • “Η Διαδικασία διαδοχής στις Ελληνικές Επιχειρήσεις” Αστέριος Κεφαλάς, Χρήστος Γεωργίου.
  • Πολυχρηστικός οδηγός για την αντιμετώπιση του προβλήματος της διαδοχής, ΕΣΕΕ

 

No Comments Yet

Comments are closed

ΓΡΑΦΤΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ MY EXTENSION

Είστε επαγγελματίας κομμωτής, nail artist, ή μακιγιέρ; Αν ναι, κάντε τώρα εγγραφή στο newsletter του MY EXTENSION, για να μαθαίνετε πρώτοι τα πάντα για τα μαλλιά, τα νύχια και την ομορφιά.