Interview: Business Insider – Τάσος Παναγής

O Τάσος Παναγής είναι Πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Ενηλίκων από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων (ΕΟΠΠΕΠ) και έχει στο ενεργητικό του πάνω από 20 χρόνια εκπαιδευτικής εμπειρίας. Έχει εκπαιδεύσει χιλιάδες στελέχη επιχειρήσεων μέχρι σήμερα και θεωρείται από τους πιο καταξιωμένους επαγγελματίες πάνω στο Μarketing και στο Management. Με αφορμή το τεύχος του My Extension, Εκπαίδευση 2017-2018, αποφασίσαμε να μάθουμε τις απαντήσεις πάνω στα καίρια θέματα του Marketing & Management και ειδικότερα του ρόλου της εκπαίδευσης στις επιχειρήσεις του κλάδου της κομμωτικής.

 

 

«Το Μάρκετινγκ δεν είναι έξοδο αλλά επένδυση. Με τη σωστή χρήση του μπορεί να σας φέρει πίσω τα χρήματα πολλές φορές και μάλιστα πιο αποδοτικά από κάθε άλλη επένδυση αυτή την περίοδο!»

 

 

Πόσο σημαντική είναι η εκπαίδευση για μια επιχείρηση σήμερα;

«Κύριε Παπαδόπουλε σας ευχαριστώ πολύ για την φιλοξενία και την τιμή που μου κάνετε. Το περιοδικό σας προσεγγίζει ένα πολύ ευαίσθητο θέμα για το οποίο θα μπορούσαμε να μιλάμε ατελείωτες ώρες. Γνωρίζουμε όλοι ότι στις μέρες μας, μια σειρά από μεγάλες εξελίξεις στο οικονομικό, τεχνολογικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον καθιστούν αναγκαία την εκπαίδευσή μας και την προσαρμογή μας για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε. Επομένως η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για τους επαγγελματίες του χώρου είναι μονόδρομος.

Η εκπαίδευση αν δεν γίνει αναπόσπαστο στοιχείο της λειτουργίας τους θα οδηγήσει στην απαξίωσή και στον αφανισμό τους. Η επιχείρηση είναι αναγκαίο να δώσει έμφαση στην απόκτηση γνώσης, γιατί είναι το σημείο κλειδί για να κερδίσει χρήματα και να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.»

 

 

Τι εκπαίδευση  πιστεύετε ότι χρειάζεται να έχει σήμερα ένας επαγγελματίας για να κρατήσει την επιχείρησή του “ζωντανή”;

«Ο σύγχρονος επαγγελματίας για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της εποχής του χρειάζεται ποικίλια και αλληλοσυνδεόμενα προσόντα, τα οποία θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε τόσο. Για μένα χρειάζεται να εστιάσει σε 3 άξονες την εκπαίδευσή του:

α) Σε γνώσεις Γενικής Παιδείας, ώστε να αντιλαμβάνεται πλήρως το νόημα των κοινωνικών εξελίξεων, να αποκρυπτογραφεί δεδομένα, μηνύματα, πληροφορίες, να συνδυάζει γνώσεις, να ερμηνεύει την πραγματικότητα και να κατευθύνεται αυτοδύναμα μέσα σε αυτή.

β) Τεχνικές γνώσεις και εξειδικευμένη κατάρτιση πάνω σε θέματα που άπτονται του επαγγέλματός του όπως νέες τεχνικές, νέες τάσεις, Marketing, Διοίκηση Προσωπικού, Πωλήσεις, Social Media κλπ.

γ) Γνώσεις προσωπικής ανάπτυξης που έχουν να κάνουν με την βελτίωση της προσωπικότητάς, την ανάπτυξη των διαπροσωπικών του σχέσεων, της ομαδικότητας, της συνεργασίας του έμψυχου δυναμικού της εταιρίας και πάνω από όλα την ανάπτυξη μηχανισμών δια βίου μάθησης.

 

Αν σας ζητούσα να δώσετε έναν ορισμό για την εκπαίδευση τι θα λέγατε;

«Θα σας απαντούσα με έναν ορισμό που έδωσε ο Will Durant: “Εκπαίδευση είναι η προοδευτική ανακάλυψη της άγνοιάς μας”. Αν αντιληφθούμε το βαθύτερο νόημα του συγκεκριμένου αποφθέγματος θα συνειδητοποιήσουμε ότι η βελτίωσή μας περνά μέσα από την αυτογνωσία και την αντίληψη ότι γνωρίζουμε πολύ λίγα μπροστά σε αυτό τον τεράστιο όγκο πληροφοριών που υπάρχει στο κόσμο. Όσο τον εξερευνούμε τόσο μαθαίνουμε και τόσο ανακαλύπτουμε την άγνοιά μας και προσπαθούμε να βελτιωθούμε.»

Εκπαίδευση και μάθηση είναι ταυτόσημες έννοιες;

«Υπάρχουν πολλοί που συγχέουν τις δυο έννοιες και τις θεωρούν ταυτόσημες. Δεν είναι όμως έτσι. Η εκπαίδευση είναι η παροχή οργανωμένων συνθηκών υποστήριξης και γνώσης για κάποιον που θέλει να μάθει.  Προϋποθέτει την ύπαρξη δυο μερών. Του εκπαιδευτή από την μια και του εκπαιδευόμενου από την άλλη.  Τα δυο συμβαλλόμενα μέρη συμφωνούν και έχουν την πρόθεση συνειδητά να βάλουν στόχους για το επιθυμητό αποτέλεσμα. Με αυτό τον τρόπο σχεδιάζεται ένα πρόγραμμα που οδηγεί στην εκπλήρωση του στόχου. Αν κάποιος δε θέλει να εκπαιδευτεί δε θα μάθει ποτέ τίποτα.

Η μάθηση δεν είναι αποκλειστικά εκπαίδευση. Συντελείται καθ΄ όλη την διάρκεια της ζωής μας. Θα έλεγα προέρχεται περισσότερο από εμπειρία. Είναι συνδεδεμένη στενά με τον τρόπο με τον οποίο το άτομο αναπτύσσεται μέσα στο περιβάλλον του και εξελίσσεται. Είναι μια δυναμική και όχι παθητική απόκτηση γνώσεων, δεν είναι υποχρεωτική και την επιδιώκουμε ατομικά.

Πολλές φορές η μάθηση είναι αποτέλεσμα αυτομόρφωσης, ή αποτελεί μέρος ενός εξελισσόμενου ενδιαφέροντος από μέρους μας. Για παράδειγμα, το να θέλω να μάθω να κάνω διαφήμιση στο facebook δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να πάω σε σχολή. Μέσα από το Internet από ένα φυλλάδιο, ένα φίλο μαθαίνω τη διαδικασία. Μπορούμε επομένως να μάθουμε επειδή αποκτούμε πληροφορίες, επειδή παρατηρούμε άλλους, από πειραματισμούς και εξερεύνηση κοκ.»

«Πάντα διδάσκω ότι την διαφορά στις επιχειρήσεις την κάνουν οι άνθρωποι και όχι τα μηχανήματα και το άψυχο υλικό.»

 

Πιστεύετε ότι τα Προγράμματα Σπουδών στις Σχολές Κομμωτικής σήμερα, όπως είναι δομημένα, δημιουργούν έτοιμους επαγγελματίες ικανούς να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα;

«Χωρίς να έχω ολοκληρωμένη άποψη για το σύνολο των Δημόσιων και Ιδιωτικών Σχολών που υπάρχουν στην χώρα, θα σας έλεγα από την εμπειρία μου ότι η εκπαίδευσή τους χρήζει άμεσων παρεμβάσεων. Επειδή δεν είμαι ειδικός στα Τεχνικά Θέματα, δεν επιθυμώ να εκφράσω γνώμη για τα εκπαιδευτικά προγράμματα των σχολών, την ποιότητα των συγγραμμάτων, τους μηχανισμούς ένταξης της νέας γνώσης μέσα στις αίθουσες.

Εκείνο όμως που μπορώ να πω με βεβαιότητα είναι ότι υπάρχει μεγάλο κενό σε ότι αφορά την γνώση που μπορούν να πάρουν οι σπουδαστές μιας σχολής σε σχέση με το επιχειρείν. Αυτό το βλέπω καθημερινά στο κλάδο. Δεν είναι δυνατό να δίνεις πτυχίο να ξεκινήσει κάποιος την δουλειά του και να μην τον εφοδιάζεις με γνώσεις στη Διοίκηση, στην Οργάνωση, στο Marketing, στις Πωλήσεις, στην Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, στην Επικοινωνία, στους Η.Υ στις ξένες γλώσσες.

Δυστυχώς ο κλάδος πάσχει από πιστοποιημένες γνώσεις σε διάφορα θεματικά αντικείμενα και στηρίζεται κατά βάση στην εμπειρία του επαγγελματία. Οι γνώσεις που παρέχονται πολλές φορές είναι στείρες και στεγνές. Δεν συνδέονται με τις πραγματικές καταστάσεις που θα αντιμετωπίσουν οι επαγγελματίες. Πολλές φορές υπάρχει ευθύνη μεγάλη και στο εκπαιδευτικό προσωπικό. Επιλέγονται στελέχη να διδάξουν που δεν συνδυάζουν εμπειρία, γνώση, μεταδοτικότητα με αποτέλεσμα να υπάρχει χαμηλό επίπεδο κατάρτισης.»

 

Γνωρίζω ότι πολλά κομμωτήρια απευθύνονται σε εσάς και σας ζητούν τη  βοήθειά  σε θέματα Marketing. Τι ανάγκες έχουν συνήθως και κατά πόσο η υιοθέτηση αυτών των ενεργειών μπορεί να τους βοηθήσει;

«Οι ανάγκες για μια επιχείρηση μπορεί να είναι πολλές. Η Οργάνωση του Κομμωτηρίου, η αύξηση των πωλήσεων, η μεταπώληση, η επικοινωνία, η επίλυση συγκρούσεων, η διαχείριση των social Media,  το χτίσιμο ομάδας (team building) και γενικά το marketing του κομμωτηρίου είναι αντικείμενα που συνήθως ζητούν οι επαγγελματίες στο χώρο της κομμωτικής.

Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις πολλών μεγάλων ονομάτων στο χώρο της κομμωτικής που ζητούν εκπαίδευση στην βελτίωση των επικοινωνιακών ικανοτήτων ώστε να γίνουν εκπαιδευτές και να μπορούν να σταθούν στο κοινό με αξιοπρέπεια και αυτοπεποίθηση. Γενικά είναι πολλές οι ανάγκες μιας επιχείρησης στο χώρο της ομορφιάς και ειδικά σε αυτές τις δύσκολες εποχές, όπου η επιχείρηση καλείται να βρει διεξόδους.

Υιοθετώντας το Marketing, μια επιχείρηση αυξάνει τις πιθανότητες να επιβιώσει, να αναπτυχθεί και να επικρατήσει των ανταγωνιστών της. Το Μάρκετινγκ δεν είναι έξοδο αλλά επένδυση. Με τη σωστή χρήση του μπορεί να σας φέρει πίσω τα χρήματα πολλές φορές και μάλιστα πιο αποδοτικά από κάθε άλλη επένδυση αυτή την περίοδο!

Απλώς το marketing θέλει υπομονή και φυσικά την απαραίτητη οργάνωση και πίστη από τον επιχειρηματία. Πολλές φορές μου ζητούν να κάνω μαγικά κόλπα για να αυξηθεί ο τζίρος. Νομίζουν ότι απευθύνονται στον HOUDINI. Το marketing και η στρατηγική δεν είναι ένα μαγικό κουτί με κόλπα, όπως νομίζουν αρκετοί επαγγελματίες. Είναι αναλυτική σκέψη και ενεργοποίηση των επιχειρησιακών πόρων της εταιρίας για την επίτευξη ενός στόχου. Το marketing έχει να κάνει με την διάγνωση των αναγκών των πελατών και παράλληλα την αξιοποίηση όλων των δυνάμεων της εταιρίας ώστε αυτές να καλυφθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αυτό θα οδηγήσει στην ικανοποίησή και στην αφοσίωσή των πελατών (customer loyalty).»

Αν σας ζητούσα να μου πείτε πως μπορεί μια επιχείρηση να αυξήσει το τζίρο σε παιδικά κουρέματα, τι θα μου απαντούσατε;

«Με κάνετε και χαμογελώ αλλά δέχομαι την πρόκληση Κ. Παπαδόπουλε. Πραγματικά υπάρχουν πάρα πολύ τρόποι να αυξηθεί ο τζίρος. Θα σας πω ένα παράδειγμα για να καταλάβετε.

Κάποια στιγμή πήγα με το γιο μου (9 ετών) σε μια φίλη επαγγελματία hairstylist για να τον κουρέψει. Ο γιος μου ζήτησε να του κάνει καρφάκια τα μαλλιά και να γράψει πάνω στο κεφάλι του την λέξη ΠΑΟΚ σε μορφή Hair Tattoo. Στο σημείο αυτό η επαγγελματίας κόλλησε. Κατάλαβα ότι δεν ήξερε να το κάνει και είπε ότι επειδή είναι μικρός, αν γράψει όλη αυτή την λέξη θα χαλάσει το κούρεμα. Μας τόνισε ότι τα γράμματα θα πιάσουν όλο το κεφάλι περιμετρικά.

Εγώ χαμογέλασα. Πήρα ένα χαρτί και της έδειξα πως να το κάνει. Γνώριζα την τεχνική, γιατί κάποια στιγμή είχαμε οργανώσει ένα σχετικό σεμινάριο στην εταιρία που εργάζομαι (SOLO PRO) στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, με δυο καταξιωμένους επαγγελματίες στο χώρο της κομμωτικής. Συγκεκριμένα τον Aλεξ Γεωργακόπουλο και τον Φόρη Θεοδοσιάδη. Σας δείχνω τον τρόπο για να καταλάβετε.

Όταν ο γιος μου πήγε την άλλη μέρα στο σχολείο έγινε το πρόσωπο της ημέρας. Όλα τα παιδιά και οι δάσκαλοι ασχολούνταν μαζί του. Το αποτέλεσμα για το κομμωτήριο ήταν μαγικό. Περίπου 30 παιδιά με τον έναν από τους δύο γονιούς τους, πήγαν να  κάνουν το ίδιο σχέδιο.

Η επιχείρηση απέκτησε με μια ενέργεια περίπου 50 νέους πελάτες (παιδιά και γονείς). Η επαγγελματίας με ενημέρωσε ότι με αυτή την ενέργεια είχε μια προσαύξηση τζίρου 400 ευρώ περίπου μέσα στο μήνα. Αν θα σας κάνω αναγωγή στο έτος θα σας έλεγα ότι αν κράτησε την πελατείας της τώρα θα κερδίζει extra εισόδημα περίπου 4000€.

Αντιλαμβάνεστε επομένως, τον τρόπο με τον οποίο μια ενέργεια μπορεί να αυξήσει το πελατολόγιο πολύ γρήγορα. Σίγουρα υπάρχουν πολλές άλλες μεταβλητές που μπορούν να αξιοποιηθούν για κάθε υπηρεσία του κομμωτηρίου και να φέρουν πελάτες. Το θέμα είναι το κομμωτήριο να καταφέρει να κρατήσει τους πελάτες για πάντα. Σε αυτό το σημείο έρχονται να προστεθούν μια σειρά ενεργειών για δημιουργία ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, κοινής εταιρικής κουλτούρας, στρατηγικής, brand κλπ.»

 

Υπάρχουν αντίστοιχες ενέργειες που μπορούν να γίνουν και για άλλες υπηρεσίες;

«Φυσικά και υπάρχουν. Πρόσφατα ένα κομμωτήριο είχε θέμα στο βαφείο του. Με ένα στοχευμένο πρόγραμμα ενεργειών διπλασιάσαμε σε ένα χρόνο τους πελάτες. Πριν ένα έτος είχα βγάλει ένα εξειδικευμένο σεμινάριο με τίτλο «Δεκαπέντε τεχνικές για να αυξήσετε το τζίρο στο βαφείο σας». Εμείς απλά εφαρμόσαμε την μια από αυτές και τα αποτελέσματα ήταν μαγικά. Θα ήθελα να σας αναφέρω τι έκανα, αλλά επειδή θα πρέπει να κρατήσω κάποια μυστικά για μένα, δε θα σας πω!»

 

Όταν μιλάτε για εταιρική κουλτούρα μέσα σε μια επιχείρηση τι ακριβώς εννοείτε;

«H Κουλτούρα είναι το DNA της επιχείρησης. Θα έλεγα ότι είναι η κολλητική ουσία που συνδέει ανθρώπους και διαδικασίες μέσα στην επιχείρηση. Είναι αόρατη με το γυμνό οφθαλμό και δεν μπορεί εύκολα να την εντοπίσει κάποιος και να την αντιγράψει. Είναι αν θέλετε είναι ο τρόπος που γίνονται τα πράγματα μέσα στην επιχείρηση.

Η λέξη είναι λατινικής προέλευσης και η πρωτογενής της σημασίας είναι “καλλιέργεια”. Αρχικά χρησιμοποιήθηκε για την καλλιέργεια των αγρών αλλά μεταφορικά ταυτίστηκε με την καλλιέργεια του πνεύματος, της διανόησης, με τον πολιτισμό, την παιδεία και την ανάπτυξη.»

 

Τι θα προτείνατε σε έναν επαγγελματία που διαβάζει την συνέντευξη αυτή;

«Αν ο επαγγελματίας αγαπάει τη δουλειά του, επενδύει στην εκπαίδευση και σε χρόνο για να μεγιστοποιήσει την αξία της τότε είναι σίγουρο ότι θα οδηγηθεί σε επιτυχία. Στην αντίθετη περίπτωση το μόνο σίγουρο είναι ότι θα ξεπεραστεί. Θα οδηγηθεί σε αφανισμό όταν νοιώσει την ανάσα ενός ανταγωνιστή δίπλα του που πιθανά να είναι ικανότερος και να λειτουργεί πιο έξυπνα. Οπότε η πρότασή μου είναι να γίνει η επιχείρηση μόνιμος δέκτης γνώσης. Πάντα διδάσκω ότι την διαφορά στις επιχειρήσεις την κάνουν οι άνθρωποι και όχι τα μηχανήματα και το άψυχο υλικό.»

 

Share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
No Comments Yet

Comments are closed

ΓΡΑΦΤΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ MY EXTENSION

Είστε επαγγελματίας κομμωτής, nail artist, ή μακιγιέρ; Αν ναι, κάντε τώρα εγγραφή στο newsletter του MY EXTENSION, για να μαθαίνετε πρώτοι τα πάντα για τα μαλλιά, τα νύχια και την ομορφιά.