Doctor: ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΤΙΓΗΡΑΝΣΗΣ

Γράφουν οι Βασίλειος Γενίτσαρης και Ισμήνη Θ. Λιβανού, από το κέντρο εναλλακτικών θεραπειών Aurum. Ο Βασίλειος Γενίτσαρης είναι Med. Dr στρατιωτικός γιατρός και επιστημονικός διευθυντής του Aurum, ενώ η Ισμήνη Θ. Λιβανού Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc. Για επικοινωνία μαζί της:
Τηλ.2130048572 –  6932354338, Μεσογείων 30, Αθήνα, Email –  ilivanou@gmail.com

Ένας ενδιαφέρον ορισμός για την γήρανση, που δόθηκε από τον G. Wiilliams, τον γνωστό βιολόγο που διατύπωσε μια εξελικτική θεωρία της γήρανσης είναι ο εξής: «Γήρανση είναι η συνεχής μείωση της ακρίβειας ελέγχου πάνω στη ροή των υλικών από τα οποία εξαρτόμαστε». Η διατροφή ενάντια στη γήρανση, ουσιαστικά βασίζεται αφενός στην κατανάλωση τροφών που περιέχουν αντιοξειδωτικά και μας κρατούν νέους, αφετέρου στην αποφυγή τροφών που αυξάνουν τη διαδικασία της οξείδωσης.

 

 

 

Τι είναι η γήρανση;

Η γήρανση είναι μία διαδικασία όπου πολλοί παράγοντες παίζουν ρόλο. Υπάρχει η πρωτογενής γήρανση, η οποία καθορίζεται από το DNA μας, και η δευτερογενής γήρανση, η οποία επηρεάζεται από τις συνθήκες ζωής μας και τη διατροφική μας συμπεριφορά.

Η γήρανση προκαλείται από τις «ελεύθερες ρίζες», οι οποίες επιτίθενται στα κύτταρα του οργανισμού, τα οξειδώνουν με αποτέλεσμα να αλλοιώνονται ή και να καταστρέφονται.

 

Τι χρειάζεται το δέρμα;

  • Δομικά στοιχεία – τροφές πλούσιες σε μεταλλικά στοιχεία και πρωτεΐνες
  • Μαγνήσιο: Απαραίτητο για την παραγωγή κολλαγόνου. Βρίσκεται στο σπανάκι, το αμύγδαλο, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα φασόλια και το αβοκάντο.
  • Χαλκός: Άλλο ένα μεταλλικό στοιχείο διέγερσης του κολλαγόνου, που βρίσκεται στα δημητριακά ολικής αλέσεως, το τόφου, τα θαλασσινά και τα κεράσια.
  • Γλυκίνη και προλίνη: Αμινοξέα, ζωτικά για τη δημιουργία κολλαγόνου. Πλούσιες πηγές το μοσχάρι, το αρνί, το κοτόπουλο, το χοιρινό, οι γαρίδες,  το τυρί cottage και το λάχανο.
  • Ψευδάργυρος: Υποστηρίζει την παραγωγή ελαστικού ιστού και βρίσκεται στο κόκκινο κρέας (κυρίως το αρνί και το μοσχάρι), τα θαλασσινά, τα άσπρα φασόλια, τις φακές και το αβγό.

 

Καλά λιπαρά:
Τα λιπαρά οξέα είναι απαραίτητα για τη διατήρηση απαλού και σφριγηλού δέρματος. Θρέφουν και αναπληρώνουν το προστατευτικό στρώμα του, όπου χωρίς αυτά το δέρμα ξηραίνεται. Το άλφα λινολεϊκό οξύ (ALA) είναι απαραίτητο στη διατροφή μας για την αποφυγή ξηρότητας. Καλές πηγές αποτελούν το τόφου, η σόγια, το ελαιόλαδο και ο λιναρόσπορος. Επίσης τα λιπαρά οξέα Ω-3 βοηθούν σημαντικά, πηγές αυτών είναι  τα λιπαρά ψάρια (σολομός, σαρδέλα, αντζούγια), καθώς και τα καρύδια και τα αμύγδαλα.

 

Τακτικά Γεύματα
Η έλλειψη φαγητού για ώρες προκαλεί απότομη πτώση του σακχάρου στο αίμα με συνέπεια όταν τελικά φάμε, το σάκχαρο να εκτοξεύεται και να επιτίθεται στο κολλαγόνο και στον ελαστικό ιστό. Λήψη τροφής  που συνδυάζει φυτικές ίνες με πρωτεΐνες και καλά λιπαρά κάθε 3 ώρες.

 

Τρόφιμα που καθυστερούν την γήρανση

Τα φρούτα περιέχουν πληθώρα αντιοξειδωτικών βιταμινών (βιταμίνη Α, βιταμίνη C) και φλαβονοειδή, τα οποία προστατεύουν τον οργανισμό από την οξείδωση. Ιδιαίτερα η βιταμίνη C αποτελεί πρόδρομο μόριο για την παραγωγή κολλαγόνου, που είναι υπεύθυνο και για την ελαστικότητα της επιδερμίδας. Τα λαχανικά περιέχουν επίσης πληθώρα αντιοξειδωτικών βιταμινών και μάλιστα η τομάτα περιέχει λυκοπένιο που είναι μείζον αντιοξειδωτικό.

Το ελαιόλαδο περιέχει βιταμίνη Ε και πολυφαινόλες που ενισχύουν την αντιοξειδωτική άμυνα του οργανισμού και γι’ αυτό στο μαγείρεμα συστήνεται η χρήση μόνο ελαιολάδου και η αποφυγή χρήσης άλλων μαγειρικών λιπών.

Η σοκολάτα περιέχει φλαβονοειδή τα οποία προστατεύουν τον οργανισμό από την οξείδωση. Μάλιστα όσο περισσότερο κακάο περιέχει η σοκολάτα τόσο πιο υγιεινή είναι.

Το τσάι περιέχει πολυφαινόλες και τανίνες οι οποίες συμμετέχουν στην αντιοξειδωτική προστασία του οργανισμού και θα πρέπει να μη λείπει από τη διατροφή μας.

Το κόκκινο κρασί είναι πολύ πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και περιέχει ένα μείζον αντιοξειδωτικό. Η χρήση του προστατεύει το γενετικό από οξείδωση και συστήνεται η κατανάλωση του μέχρι 2 ποτήρια την ημέρα για τους αρένες και μέχρι 1 ποτήρι την ημέρα για τις γυναίκες.

Φυσικά το νερό αποτελεί σημαντικό σύμμαχο ενάντια στο γήρας και πρέπει να φροντίζουμε να είμαστε καθημερινά ενυδατωμένοι. Τέλος, η μείωση της καθημερινής θερμιδικής πρόσληψης κατά 20–30% φαίνεται ότι μπορεί να καθυστερήσει σημαντικά τη διαδικασία της γήρανσης.

 

 

Ποιες τροφές μας γερνούν γρηγορότερα;
Το κορεσμένο λίπος που περιέχεται σε τροφές όπως το κόκκινο κρέας, τα ολόπαχα τυριά, τα πλήρη γαλακτοκομικά, το βούτυρο και τις μαργαρίνες αφενός επιβαρύνουν το καρδιαγγειακό μας σύστημα, αφετέρου ενισχύουν την οξείδωση στα κύτταρα του οργανισμού.

Η κατανάλωση ζάχαρης θεωρείται ότι οδηγεί σε μείωση της πρόσληψης άλλων θρεπτικότερων τροφών και συνεπώς έμμεσα οδηγεί τον οργανισμό σε γρηγορότερη γήρανση.

 

Tips αντιγήρανσης
1) Τρεφόμαστε σωστά
2) Ενυδατώνουμε τον οργανισμό μας
3) Φροντίζουμε να συμπληρώνουμε 7–8 ώρες ύπνου καθημερινά
4) Διακόπτουμε το κάπνισμα
5) Φροντίζουμε να ασκούμαστε καθημερινά

 

 

 

Share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
No Comments Yet

Comments are closed

ΓΡΑΦΤΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ MY EXTENSION

Είστε επαγγελματίας κομμωτής, nail artist, ή μακιγιέρ; Αν ναι, κάντε τώρα εγγραφή στο newsletter του MY EXTENSION, για να μαθαίνετε πρώτοι τα πάντα για τα μαλλιά, τα νύχια και την ομορφιά.