COMMUNICATION: 10+1 ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΛΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Η Σοφία Βασιλειάδη, ACC, είναι Life & Business Coach και μέλος του International Coaching Federation. Για επικοινωνία μαζί της βρείτε την στο seriouscoaching.sv@gmail.com

Το κλειδί για όλες τις σχέσεις -οικογενειακές, φιλικές ή επαγγελματικές- είναι η ικανότητα στην επικοινωνία.

 

Μιλώντας για επικοινωνία, αναφερόμαστε ουσιαστικά στην μεταβίβαση πληροφοριών, που μπορεί να γίνεται λεκτικά, μη-λεκτικά, γραπτά ή οπτικά. Η επικοινωνία θεωρείται αποτελεσματική, όταν το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε -η πληροφορία- μεταβιβάζεται και λαμβάνεται σωστά.

Σε γενικές γραμμές, είναι καλό να λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας την διατήρηση της οπτικής επαφής όταν μιλάμε με τους ανθρώπους, να διαθέτουμε ένα καλό λεξιλόγιο, να προσαρμόζουμε τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε ανάλογα με το κοινό που απευθυνόμαστε, να ακούμε αποτελεσματικά, να παρουσιάζουμε τις ιδέες μας με τον πιο αποδοτικό τρόπο και να χρησιμοποιούμε το λόγο -προφορικό ή γραπτό- καθαρά και περιεκτικά.

Προτείνουμε κάποια ουσιαστικά σημεία-κλειδιά που συμβάλλουν στη βελτίωση της επικοινωνιακής ικανότητας:

  1. Αφήστε τον συνομιλητή σας να τελειώσει προτού μιλήσετε. Είναι το πρώτο και το σημαντικότερο! Αν βιάζεστε ν’ απαντήσετε, πιθανόν να έχετε χάσει κάτι απ’ όσα λέει ή εννοεί. Δείχνετε μεγαλύτερη ανάγκη να μιλήσετε απ’ ότι να ακούσετε. Με αυτόν τον τρόπο μειώνεται η δύναμη του λόγου σας αλλά κυρίως η ουσία της επικοινωνίας.
  2. Ακούστε προσεκτικά τι λέει ο συνομιλητής σας. Αν σκέφτεστε τι πρόκειται να πείτε εσείς, η προσοχή σας δεν είναι σ’ αυτό που θα έπρεπε ν’ ακούτε. Θα έχετε ‘κρατήσει’ τα μισά ενώ θ’ απαντήσετε έχοντας ήδη βγάλει δικά σας συμπεράσματα.
  3. Μείνετε εστιασμένοι στο εδώ και τώρα. Αυτό είναι χρήσιμο κυρίως όταν μιλάτε με πολύ κοντινούς σας, όπως μέλη της οικογένειάς σας. Συναισθήματα από άλυτα θέματα ή διαφορές του παρελθόντος μπορεί ν’ αναζωπυρώνονται επηρεάζοντας το παρόν και καταστρέφοντας το κλίμα και το νόημα της συζήτησης.
  4. Μην είστε υπερβολικοί γενικεύοντας. Αποφύγετε να ξεκινάτε προτάσεις με το «εσύ πάντα…» ή «εσύ ποτέ…». Είναι φράσεις που εμπεριέχουν κατηγορία και βάζουν τον άλλον αυτόματα σε θέση άμυνας. Άλλωστε στην πραγματικότητα πόσοι άνθρωποι κάνουν κάτι «πάντα» ή «ποτέ»;
  5. Ακούστε πραγματικά. Είναι πανεύκολο να παρασύρεστε από δικές σας σκέψεις, κυρίως όταν διαφωνείτε με τον άλλον. Προσπαθήστε ν’ ακούτε απροκατάληπτα και διάφανα τι σας λέει. Προσπαθήστε να ακούσετε πίσω από τις λέξεις.
  6. Δώστε χώρο. Αντί να προσπαθείτε να αισθανθείτε νικητής σε μια διαφωνία, ή να έχετε δίκιο, σκεφτείτε αν μπορείτε να κατεβάσετε τους τόνους ώστε να ηρεμήσει κι ο άλλος για να υπάρξει επικοινωνία. Συχνά οι άνθρωποι διαφωνούν ή μαλώνουν για χάρη του καυγά, και τελικά ούτε νικητής υπάρχει αλλά ούτε και συνεννόηση.
  7. Κάντε ένα διάλειμμα. Όταν δεν μπορείτε να φτάσετε σε μια εύλογη συμφωνία, καλύτερα να κάνετε ένα διάλειμμα. Η διακοπή επιτρέπει στους συνομιλητές να ηρεμήσουν και να σκεφτούν λίγο πιο ψύχραιμα. Δώστε την ευκαιρία στην λογική να κερδίσει έδαφος. Δοκιμάστε για λίγο να σκεφτείτε κάτι άλλο, και στη συνέχεια να επανέλθετε εστιασμένοι στις πιθανές λύσεις για το θέμα.
  8. Μετρήστε μέχρι το 10. Αν κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης νιώσετε φορτισμένος, μετρήστε από μέσα σας έως το 10. Όταν ‘ανάβουν τα αίματα’ η λογική απομακρύνεται. Πάρτε μια βαθιά αναπνοή και μετρήστε νοερά για να ενεργοποιήσετε το μέρος του εγκεφάλου που βοηθάει να παραμένετε ήρεμοι και να σκέφτεστε καθαρά.
  9. Σιγουρευτείτε ότι καταλάβατε. Βεβαιωθείτε ότι έχετε καταλάβει σωστά (ειδικά αν οι συζητήσεις είναι πιο απαιτητικές), επαναλαμβάνοντας περιληπτικά ότι σας είπαν. Ρωτήστε ευθέως αν έχετε καταλάβει σωστά αυτό που εννοεί ο άλλος και μην ντραπείτε να επαναλάβετε, μέχρι να είστε σίγουροι ότι αντιλαμβάνεστε και οι δύο το ίδιο.
  10. Αποφύγετε την κριτική. Ακόμα κι αν δεν σας αρέσει αυτό που λέει ο άλλος ή διαφωνείτε, σεβαστείτε την γνώμη του και ακούστε. Ο καθένας έχει δικαίωμα να έχει την άποψή του ασχέτως αν φαίνεται λανθασμένη ή αν εμείς την θεωρούμε ασήμαντη.
  11. Πάρτε την ευθύνη. Το να αναλαμβάνουμε την ευθύνη για ό,τι λέμε και κάνουμε ή να παραδεχόμαστε το λάθος μπορεί να κάνει θαύματα στην επικοινωνία. Απλές λέξεις όπως το «λυπάμαι» ή το «συγγνώμη» μπορούν, μαγικά, να ρίξουν τους τόνους και να επηρεάσουν την έκβαση της συζήτησης.

 

Δεν είναι ποτέ αργά να βελτιώσει κάποιος τις επικοινωνιακές του ικανότητες, αν σκεφτεί ότι έτσι θα βελτιώσει την ποιότητα των σχέσεων και της ζωής του, σε προσωπικό ή επαγγελματικό επίπεδο.

 

No Comments Yet

Comments are closed

ΓΡΑΦΤΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ MY EXTENSION

Είστε επαγγελματίας κομμωτής, nail artist, ή μακιγιέρ; Αν ναι, κάντε τώρα εγγραφή στο newsletter του MY EXTENSION, για να μαθαίνετε πρώτοι τα πάντα για τα μαλλιά, τα νύχια και την ομορφιά.